Apakah Definisi Reiki

Apakah Definisi Reiki

Apakah Reiki? Satu takrifan Reiki baik adalah bahawa ia adalah satu teknik gaya hidup peningkatan Jepun bertujuan terutamanya untuk mengurangkan tekanan dan membawa sekitar serta menggalakkan penyembuhan dengan berbuat demikian. Etimologi Reiki adalah mudah. Perkataan "Reiki" adalah gabungan dua perkataan dan konsep Jepun. "Rei", yang pertama, bermakna 'kebijaksanaan Tuhan' atau 'kuasa yang lebih tinggi, manakala "Ki", ​​yang kedua, menandakan "kuasa tenaga kehidupan". Hasilnya, Reiki bermakna hanya "tenaga tenaga kehidupan, yang rohani petunjuk".

Pengasasnya, Dr Mikao Usui, yang dibangunkan Reiki pada tahun 1922 dan pada tahun-tahun sejak itu ia telah tersebar di seluruh dunia. Ia kini mempunyai berjuta-juta penganut, pengamal dan sarjana di seluruh dunia. Lebih daripada satu sistem Reiki wujud, walaupun terdapat dua sistem utama - Tradisional Reiki Jepun dan Barat Reiki.

Mana-mana sistem adalah melihat, Reiki adalah cara yang sangat mudah, mudah untuk belajar dan selamat untuk meningkatkan kehidupan seseorang dan penyembuhan yang boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja. Ia juga tidak bertujuan untuk digunakan sebagai sistem rawatan yang tersendiri; rawatan Reiki boleh dibuat untuk cocok dengan teknik perubatan yang sedia ada untuk membantu mengurangkan kesan sampingan seperti sakit, dan membantu membawa pesakit kembali kepada kesihatan yang optimum. Apabila yang diambil dengan definisi Reiki di atas, pemerhati akan menyedari bahawa Reiki adalah seni penyembuhan yang mudah yang boleh mudah untuk menyesuaikan diri. Rawatan Reiki telah terbukti berkesan; banyak pesakit diketahui telah mengalami melegakan tekanan, bersantai, peningkatan kesejahteraan, mengurangkan kesakitan dan keyakinan meningkat dan mendapat banyak manfaat lain seperti, selepas menerima rawatan Reiki. Di samping itu, ruang dan juga masa tidak sempadan kepada pengamal Reiki dan tuan-tuan; mereka boleh menjalankan rawatan jarak penyembuhan bagi mereka yang tidak hadir secara fizikal, dan juga boleh menghantar tenaga ke masa lalu atau masa depan untuk kepentingan orang-orang tertentu.

Walaupun fakta bahawa ia boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja, Reiki tidak boleh dipelajari atau dibangunkan oleh seseorang yang belajar pada mereka sendiri. Keupayaan ini perlu diberikan kepada pelajar oleh master Reiki dalam proses yang dikenali sebagai attunement. Melalui proses ini, pelajar akan dapat mengakses tenaga tenaga kehidupan yang boleh digunakan untuk meningkatkan kesihatan - untuk sallam pelajar atau diri sendiri, dan orang lain yang boleh dirawat oleh pelajar. Pelajar perlu mampu untuk diperakui sebelum dia mampu untuk berbuat demikian. Hanya pengamal disahkan boleh menjalankan sesi Reiki, dan hanya tuan Reiki mampu untuk mengajar Reiki dan menjalankan latihan attunement.

Seperti yang dibangunkan oleh Dr Usui, Reiki menekankan kepentingan keharmonian. Rawatan Reiki bertujuan untuk mengembalikan keharmonian kepada badan. Di samping itu, kita sendiri perlu berupaya untuk hidup dalam harmoni dengan lelaki lain dan dengan alam sekitar kita. Untuk tujuan ini, dan selaras dengan definisi Reiki asas, lima cita-cita etika asas ditegakkan untuk membantu pengamal memperbaiki kehidupan. Idea-idea ini adalah: "jangan marah"; "jangan bimbang"; "bersyukur"; "bekerjasama dengan integriti"; dan "berbuat baik kepada orang lain dan kepada diri sendiri dan juga".

Tidak ada komentar:

Posting Komentar